3.9i + Automaat over naar Camel

14-10-2012. De hand-versnellingsbak van de 1975 Camel Trophy RRC heeft het begeven.
De groene RRC is geschorst omdat hij niet meer door de APK kan komen, maar van deze is de 3.9i V8 + Automaat nog piekfijn in orde.
Daarom afgesproken om deze in de Camel te bouwen.
Op deze pagina enkele foto's om de voortgang van deze ombouw te volgen.
Op de foto hiernaast is te zien dat de motor en versnellings bak al uit de groene RRC zijn verwijderd.
De rest van de auto is, inclusief1972 kenteken voor 8 cil. RRC automatic met gas voor de verkoop.
De groene RRC is geschorst omdat hij niet meer door de APK kan komen, maar van deze is de 3.9i V8 + Automaat nog piekfijn in orde.
Daarom afgesproken om deze in de Camel te bouwen.
Op deze pagina enkele foto's om de voortgang van deze ombouw te volgen.
Op de foto hiernaast is te zien dat de motor en versnellings bak al uit de groene RRC zijn verwijderd.
De rest van de auto is, inclusief1972 kenteken voor 8 cil. RRC automatic met gas voor de verkoop.
Onder motorkap

14-10-2012. Leeg onder motorkap
Motor gedemonteerd uit de groene RRC

14-10-2012. Hiernaast zijn de motor kompleet met automaat etc. te zien op pallet.
Veel aandacht eraan besteed om te zorgen dat injectie unit kompleet met alle aansluitingen gedemonteerd werd.
Veel aandacht eraan besteed om te zorgen dat injectie unit kompleet met alle aansluitingen gedemonteerd werd.
Camel voorbereiden.

14-10-2012. Nu moeten eerst de motor en versnellingsbak uit de Camel.
Aandachtspuntjes:
- deze snorkel is ongeschikt voor deze motor
- vacuum voor de rembekrachtiger
- hoge druk pomp en leidingen voor de brandstof aanvoer
Aandachtspuntjes:
- deze snorkel is ongeschikt voor deze motor
- vacuum voor de rembekrachtiger
- hoge druk pomp en leidingen voor de brandstof aanvoer
Close-up motor Camel

14-10-2012. Deze 3.5 V8 is in prima staat en zal t.z.t. na de demontage inclusief gasinstallatie apart verkocht worden.
Benzine tank ook om

24-10-2012. Vanwege de injectie voldoet de oude benzine toevoer niet. Hogere druk en een ringleiding zijn nodig. De meest praktische oplossing is om de tank van de groene RRC ook om te zetten, dus dat doen we!
Benzine tank

24-10-2012. Daar zat de benzine tank. Tevens een paar slechte plekken gerepareerd.
Motor uit de Camel

24-10-2012. De 3.5 V8 en handversnellingsbak zijn er uit.
De 2 motoren gedemonteerd

De 3.9i V8 + automaat (Re) en de 3.5 V8 + handgeschakelde bak (li) gedemonteerd.
Benzine tank

1-11-2012. De benzine tank van de Groen RRC is omgebouwd naar de Camel. De brandstofpomp en filter zitten in de tank. Deze pomp heeft een hogere druk voor een ringleiding waar de injectors op zijn aangesloten.
Gelijk nieuwe brandstof leidingen aangelegd.
Gelijk nieuwe brandstof leidingen aangelegd.
3.9i + Automaat in de Camel

5-11-2012. De 3.9i v8 + Automaat geplaatst in de Camel. Past allemaal prima, ook de handrem gaat net. De gasinstallatie is gelijk uitgebouwd. En de airco is ook uitgebouwd want die was toch defect. Wordt het lekker overzichtelijk onder de motorkap :-)
Nu eerst alle electra uitzoeken en aansluiten.
Nu eerst alle electra uitzoeken en aansluiten.
Automaat bediening

25-11-2012 Voor de bediening van de automaat moet het een en ander worden aangepast omdat de tunnel net iets anders van vorm is. Wordt wel heel stoer!
De bestuurdersstoel was helemaal ingestort. Ik heb geen goede vervanger voor deze oudere type stoel met ingebouwde gordels gevonden. Daarom wordt deze stoel nu gerepareerd door een specialist in Amersfoort.
De bestuurdersstoel was helemaal ingestort. Ik heb geen goede vervanger voor deze oudere type stoel met ingebouwde gordels gevonden. Daarom wordt deze stoel nu gerepareerd door een specialist in Amersfoort.
Injectie unit

25-11-2012. De injectie unit is op de plaats van het opbergbakje gemonteerd. Deze zit normaal onder de bijrijder stoel maar daar zou het wel eens nat kunnen worden tijdens het greenlanen...
Radiator

25-11-2012. De motor is verder aangesloten, zowel electrisch als kwa koeling. Voor de koeling ook nieuwe slangen gemaakt. Nieuwe accu. En de koppeling kan uitgebouwd want die is niet meer nodig. Verder zijn de assen onder de auto ook aangesloten.
Vloeistoffen zijn weer aangevuld. Gaat'ie komende week weer draaien?
Vloeistoffen zijn weer aangevuld. Gaat'ie komende week weer draaien?
Hij loopt weer!

04-12-2012. Yeah, hij loopt weer en hoe!
Radiator met nieuwe olie koeling en slangen gemonteerd.
Diverse contole lampjes aangesloten
Radiator met nieuwe olie koeling en slangen gemonteerd.
Diverse contole lampjes aangesloten
Uitlaat

04-12-2012. De uitlaat moest ook overgezet worden. Dat betekende ook alle beugels
Afbouwen.

04-12-2012. Nu kan de Camel verder worden afgebouwd. D.w.z. paar slechte stukken carrosserie in de wielkasten achter repareren, tailgaite omzetten, interieur afmaken, electra netjes afwerken etc etc.
Koker gerepareerd

12-12-2012. Aan beide zijden bleek de koker waarmee carroserie aan het chassis is gemonteerd helemaal weggerot te zijn. Op de foto is te zien dat deze nu eerst netjes gerepareerd zijn.
Bestuurdersstoel

12-12-2012. De zitting van de bestuurdersstoel was helemaal ingestort. Gezien dat er geen goede stoelen van deze type ( 2 deurs auto, gordels in stoel etc.) te koop waren heb ik mijn eigen stoel laten repareren door een professionele bekleder.
Interieur

12-12-2012. Het interieur met de nieuwe automaat bediening wordt netjes afgewerkt.
Exterieur

12-12-2012. Laatste loodjes ..
Interieur

18-12-2012. Blik op het interieur met de gerepareerde stoel terug en de bediening van de automaat netjes afgewerkt.
Boosdoener?

18-12-2012. "net deed'ie het nog.." maar toen startte hij opeens niet meer. Waarschijnlijk is de ontstekingsmodule kapot gegaan, dat hebben we in het verleden wel eens vaker meegemaakt.